דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


SOA - ארכיטקטורה מכוונת שרותים - ספטמבר 2006 

מאת    [ 04/04/2007 ]

מילים במאמר: 1757   [ נצפה 3472 פעמים ]

הצורך האירגוני העתיק (במונחי הזמן של עולם המיחשוב) בו מערכות מיחשוב מטכנולוגיות וסטנדרטים שונים ואפילו אלה ללא סטנדרטים תדברנה האחת עם השניה, זוכה סוף סוף לפתרון. עד היום, עמדו בפנינו 2 אפשרויות. הראשונה, לקנות את כל המערכות מיצרן אחד כאשר התוצאה היתה תלות באותו יצרן ועמידה חלקית ביעד הקישוריות. השניה, לפתח ולקנות מערכות מיצרנים שונים, ולנסות ולקשר בינהם. התוצאה היתה רמת קישוריות נמוכה על בסיס קשרים מוגבלים ופעמים רבות אפילו לא מקוונים.
בשני המקרים, בדרך כלל, כל מערכת הגדירה את הסטנדרטים שלה להתממשקות, ולא איפשרה שימוש חוזר של פונקציונליות בין מערכות שונות. פועל יוצא מכך היה שגם לדרישות שנראו פשוטות לכאורה היו מגבלות בפיתוח וסבבי פיתוח ארוכים,. כמנהלים היינו חושב טוב טוב לפני שנפנה למחלקת ה IT בדרישת פיתוח, כיוון שלעיתים קרובות היינו נדחים מסיבה טכנית כזו או אחרת, או ממתינים למימוש שהיה מגיע כאשר הצורך כבר היה נעלם. המשמעות היתה חוסר יכולת של המערכות להתקדם בקצב השינויים של התהליכים העיסקיים בארגון - מערכות ה IT הלכו "אחרי הכח" ולא "עם הכח".
הישועה מגיעה עם הSOA - ארכיטקטורה מכוונת שירותים, הקובעת שיטות עבודה, סטנדרטים ופורמטים (XML, SOAP, UDDI ואחרים). אלו מאפשרים ליישומים שונים לדבר זה עם זה, ויותר מכך, לפונקציות בכל יישום להארז כשרותים המועניקים לישומים אחרים וליצירת שרותים חדשים על בסיס שרותים קיימים. הישום המשתמש בשרות לא יודע כיצד השרות עובד, אלא מכיר רק את אופן ההתחברות אליו כדי לצרוך את השרות - כך ששינוי פנימי בשרות אינו משפיע על כל היישומים המשתמשים באותו שרות.

ארכיטקטורת השרותים נוהגת להפריד בין מספר שכבות של שרותים: שרותי ממשק משתמש, שרותי לוגיקה עיסקית, שרותי קישוריות, שרותי נתונים ושרותי תשתיות/ניהול.
בהתבסס על הגדרות ה SOA , פיתחו חברות רבות כלים למימושה, לניהול השרותים וניהול הקשר בין השרותים ובין הישומים ובסיסי המידע. בעזרת אותם סטנדרטים וכלים יכול היום ה IT להתקדם בקצב הארגון ע"י הוספה והתאמה מהירה של תהליכים עיסקיים, תוך ניצול מלוא הפוטנציאל של המידע והפונקציונליות הקיימים במערכות הארגון מכל מקום במערכת ובכל זמן.
יישום SOA חשוב ומשמעותי לכל אירגון, ויכול להתבצע בהדרגה. הוא מהווה מהפכה בדרך בה מערכות המחשב יהפכו נדבך משמעותי בחזית העיסקית שלכם ויענו על הצרכים העיסקיים המשתנים בתדירות גבוהה.להלן סקירה של מספר חברות המציעות שרותים ומוצרים למימוש SOA. אנו ממליצים למי שטרם החל בישום הארכיטקטורה, לפנות לחברות אלה ואחרות המתמחות בתחום, וללמוד כיצד הוא יכול לעשות זאת בארגונו.


Sun
CAPS - תשתית תוכנה לאינטגרציה עסקית ולבנייה של יישומים מרוכבים המאפשרת יישום של עקרונות ה- SOA בתשתית התוכנה בארגון תוך ניצול מרבי ושימוש חוזר בנכסי התוכנה (נתונים ולוגיקה עסקית) הקיימים. עבור ספק שירותים - התוכנה משמשת ליישוםEnterprise Service Bus (ESB) . Sun JCAPS מתבסס על המוצר של חברת SeeBeyond שנרכשה ע"י Sun והוגדר ע"י גארטנר כ Visionary leader מבין כל הספקים בתחום של Business Integration Backbone.
יתרונותיו: אחידות, עושר ביכולות מובנות ופתיחות. נבנה כמוצר מודולרי משולב לחלוטין המספק סביבת פיתוח אחת וסביבת ניהול אחת. מכיל אוסף גדול של יכולות אינטגרציה שכולן תוכננו ונבנו בטכנולוגיה אחת, לדוגמא EAI, BPM, BAM, ETL, Workflow, Master Data Mgt, ESB, SOA. מקטין את התלות של הלקוח בספק ספציפי בהיותו בנוי כולו על תקנים פתוחים. לפי סאן, ה- TCO של תהליך הפיתוח, ההטמעה והתחזוקה של פתרונות אינטגרציה תוך שימוש בחבילה של Sun JCAPS נמוך משמעותית (יותר מ- 50% חסכון) בהשוואה לגישה של שימוש במוצרי נקודתיים לפתרון בעיות שונות בתחום האינטגרציה.

eWave
מתמחה זה למעלה מ-6 שנים בפיתוח מערכות מידע מבוזרות ובאינטגרציה למערכות Legacy. כמי שחרטה על דיגלה את עקרון העצמאות הטכנולוגית, היא מציעה פתרונות עסקיים לכל לקוח בטכנולוגיה המתאימה לו ביותר. החברה שותפה עסקית של היצרנים המובילים ובהם: BEA, ORACLE, Microsoft, IBM ואף מייצרת בעצמה מוצר תשתית ל- EAI ה- Legacy Master.
לאחרונה זכתה החברה בפרוייקט SOA משמעותי עבור חברת טלקום ברזילאית המספקת שירותי תקשורת מתקדמים בברזיל. הפרוייקט שנבנה ע"י הסניף הברזילאי של eWave, מממש ארכיטקטורה מתקדמת של SOA המשלבת Data Services ו- ESB. הצורך בפרוייקט נבע מהיסטוריה של ריבוי מערכות לא מתוכנן, כפילות נתונים וחוסר סנכרון שמייצרים כשלים עסקיים שעיקרם חוסר גמישות וזריזות כלפי הלקוח, קשיים בשליטה ובקרה וכו'.
מנתחי מערכות ומנהלי פרוייקטים המתמחים בסביבה העסקית של הלקוח, מיישמים את מתודולוגיית הפיתוח של פרוייקט האינטגרציה המחייבת הבנה עמוקה של התהליכים העסקיים והמביאה לחשיפה מושכלת של שירותים ממערכות שונות ליצירה של תהליכים עסקיים משמעותיים וחוצי מערכות.
לקוחות eWave בתחום ה-SOA נהנים משילוב יכולות הכולל ניסיון רב שנים, גמישות טכנולוגית, מקצועית ומתודולוגיה מוכחת.

אורקל
Oracle Fusion Middleware כוללת את Oracle SOA Suite, התשתית וארגז הכלים הדרוש למימוש ארכיטקטורת SOA, כמו גם מתודולוגיה מוכחת מבית אורקל לניהול ובניית פרויקטים של SOA. הפלטפורמה כוללת את הרכיבים הבאים:
Enterprise Service Bus - התשתית של כל פרויקט אינטגרציה, מאפשר לקשר Web Services, מערכות שונות בארגון ושותפים למערך של שירותים עסקיים.
BPEL Process Manager - מנוע לפיתוח והרצת תהליכים עסקיים עסקיים מבוססי Web Services לפי תקן ה-BPEL.
Web Services Manager- רכיב לניהול ואבטחה של Web Services פנימיים לארגון או חיצוניים לו ממקום אחד ללא צורך להתערב ב- Web Services עצמם.
Business Rules Engine - מספק תשתית וכלים לפיתוח והרצה של חוקים עסקיים ללא תלות בתוכניות שמפעילות אותם.
Business Activity Monitoring - Oracle BAM מספק גישה בזמן אמת למדדים עסקיים במערכות המידע - לאיתור בעיות תפעוליות ועסקיות במערכות המידע ולקבל החלטות שיובילו לשיפור התהליכים העסקיים בארגון בזמן אמת.
Services Registry- מאפשר לפרסם שירותים ולנהל את מעגל החיים שלהם.
JDeveloper 10g- סביבת פיתוח מלאה ואינטגרטיבית ל-SOA שמאפשרת ליצור Web Services ורכיבי SOA אחרים, ולהרכיב מהם יישומים מלאים באמצעות תזמורם לתהליכים מבוססי BPEL והטמעתם ב-ESB.


Netwise
מתמחה בהקמת מערכות אינטרנט לארגונים. הוקמה כתוצאה ממיזוג חברת Nia המתמחה בפיתוח מערכות אינטרנט וחברת addwise המתמחה בממשקי משתמש.
מתודולוגית WISE (Workflow for Internet Software Evolution) לניהול פרויקטים של Netwise מכילה את כל מחזור חיי ניהול הפרויקט: משלב ההזנקה, אפיון, ניתוח, פיתוח, בדיקות, הקמה הטמעה ומעבר לתחזוקה שוטפת. המתודולוגיה מותאמת במיוחד לעולם האינטרנט והפיתוח מרובה השכבות (N-tier) ומונחה שירותים (SOA). מימוש המתודולוגיה מבטיח את המעבר החלק בין השלבים השונים של הפרויקט מבחינה טכנולוגית ומוודא כי המיקוד העסקי יישמר לאורך כל התהליך, החל מרגע האפיון ועד שלב היישום.
ל-Netwise נסיון רב בפיתוח מערכות מרובות שכבות בארכיטקטורת SOA ובטכנולוגיות Microsoft בין היתר בפרויקטים שונים כגון אתר חברת אל על, מערכת מכרזים עבור דפי זהב, מערכת ED-ERP עבור רשתות אורט ועמל, אתר gov.il, שרת התשלומים של gov.il, אתר הבורסה לניירות ערך, מערכת שירות לקוחות באינטרנט עבור amdocs ועוד. המערכות מפותחות תוך הפרדה בין השכבות הלוגיות של התצוגה, הלוגיקה העיסקית, הממשקים, הנתונים והניהול.

IBM
שנים של התמקדות והובלת תחום מערכות המידע העסקיות של יבמ העולמית, יחד עם תהליכי ההבשלה של טכנולוגיות מתקדמות מצד אחד ותקנים פתוחים מצד שני - הולידו את תפישת SOA by IBM.
התפיסה של יבמ מספקת יכולת של שילוב בין שירותים תשתית שונים ויישומים קיימים וחדשים, על מנת שיוכלו לשתף מידע, ולתקשר ביניהם באורח המשרת באופן היעיל ביותר את יעדיו העסקיים של הארגון.
תפיסת SOA by IBM מסבירה כיצד ליצור שירותים אלו: היא מתחילה בהגדרת השירותים במונחים עסקיים - יעדים, תהליכים, סדרי עדיפויות - ולא במונחים טכנולוגיים של מחשבים, מערכות הפעלה או יישומים. כאשר ראיית העולם הכוללת הזאת מתורגמת בסופו של דבר לאבני בניין טכנולוגיות - היא מבטיחה כי הארכיטקטורה המוגדרת אכן תספק גמישות עסקית ויתרון תחרותי משמעותי.
חבילת WebSphere כוללת רכיבי SOA בינהם: WebSphere Process Server, Enterprise Service Bus - ESB, Service Registry and Repository, ו Message Broker לקישור למערכות שלא תוכננו ל SOA.

אינטגריטי
אינטגריטי מציגה שילוב בין הבנה עסקית, נסיון באינטגרציה ומומחיות טכנולוגית - מרכיבים חשובים להצלחה בפרויקטים בתחום האינטגרציה העסקית.
אינטגריטי בצעה פרויקטים רבים בתחום בינהם, סיוע בשיפור תהליך תוך כדי החלפת מערכות מידע, התווית ארכיטקטורת BPM ויישום כלי אינטגרציה ללקוח מסחר גלובלי, יישום תשתית אינטגרציה רוחבית EAI בחברת ייצור מובילה, ומיפוי מאות תהליכים עסקיים לטובת פתרונות התאוששות מאסון בחברה פיננסית. נסיון החברה מלמד שיישום של פתרונות כגון EAI, SOA או BPM לא נעשה במכה אחת, חובה לתכנן וליישם בהדרגתיות ולשמור על הקשר לצרכים ולתהליכים העסקיים בארגון.
החברה מספקת שרותי יעוץ, ניהול ויישום פרויקטי אינטגרציה, כולל יכולות ניטור מתקדמות, הקמת תשתית קישוריות למערכות קיימות וחדשות בארגון, אפיון ויישום SOA והקמת פתרונות קישוריות לגורמים חיצוניים (בנקים, ספקים, לקוחות...).
לאינטגריטי התמחות בכלי תוכנה מובילים כגון Oracle Fusion, IBM Websphere, Magic iBolt .

ליעם - One1
הנציגה הבלעדית של BEA Systems עם מוצרי SOA כמו BEA WebLogic Integration הבנוי על BEA Weblogic Server ומספק אינטגרציה מהירה של המערכות החשובות בארגוני המגזר הציבורי ברחבי העולם, ו- BEA AquaLogic Service Bus ה מספק תשתית SOA.
אחד האתגרים הגדולים של רשויות מקומיות הוא למלא את צורכי התושבים ביעילות ובחסכוניות. בבריטניה לדוגמא הוגדרו לרשויות המקומיות דרישות שעל פיהן עד מהרה, כל התושבים ייהנו מגישה לשירותים מקוונים. כל אחת מדרישות אלה מצריכות אינטגרציה בין מערכות, על-פי רוב בין מערכות המשרד האחורי ליישומים המחלקים את המידע עם רשויות או משרדים ממשלתיים אחרים, או מספקים לתושבים מידע בערוצים שונים. הקמת פלטפורמת יסוד עבור תשתית המחשוב ומעבר ל SOA, עדיפה על אינטגרציה נקודה לנקודה של שתי מערכות.
BEA WebLogic Integration מאפשרת הקמת פלטפורמת אינטגרציה כזו, שתתמודד עם דרישות כאלה ועם דרישות עתידיות כגון עמידה בחוק חופש המידע, חוק זכויות הילד וסוגיות של חלוקה לאזורים. המוצר כולל 3 רכיבים. רכיב ניהול תהליכים - למידול, מיכון וניתוח מהירים של תהליכים מקצה לקצה. רכיב גישה מאובטחת ומיידית למשאבים הארגוניים - בתוך הרשות המקומית ומחוצה לה, אפשרות לשיתוף פעולה בין עובדים, ממשקי אינטרנט פשוטים של "הצבע והקלק" ואינטגרצית שותפים מבוססת מסרים מאובטחים עם חתימות דיגיטליות והצפנה. רכיב שרותי אינטגרציה דינאמיים הכולל מתאמים שאינם דורשים קידוד, סוכן הודעות היוצר מסרים אמינים, המרות נתונים (כולל פורמטים שאינם XML) ושרותי Web Service.

InterSystems
יצרנית תוכנת Cache מסד נתונים פוסט-רלציוני ופלטפורמת האינטגרציה Ensemble, המאפשרים יצירה ואינטגרציה של אפליקציות מורכבות במהירות וברמת ביצוע גבוהה. זוהי טכנולוגיה מוכחת כבר למעלה מ 2 עשורים, עם למעלה מ-4 מיליון איש המשתמשים באפליקציות יישומים קריטיים המתבססת עליהם. מספקת פתרונות תוכנה תשתיתיים למגוון רב של תעשיות בעולם, כמו תעשייה ואנרגיה (Petrobras), והפצה (Kimberly Clark), פיננסים (Credit Swiss), טלקום (BT) אך מובילה בתחום הבריאות בעיקר בארה"ב הברית.
מוצרי החברה תומכים בכל הסטנדרטים הנידרשים בעולם מ"מ רפואיות (HL7, CDA וכו') ולאחרונה הכריזה החברה על שיכבה אפליקטיבית מעל Ensemble בשם (HIE (Healthcare Information Exchange למתן פתרונות לרשומה רפואית הכוללים סביבת מערכות הטרוגנית.
10 המוסדות הרפואיים הגדולים בארה"ב משתמשים בטכנולוגיה של החברה כבר 3 עשורים, ולאחרונה נבחרה טכנולוגיית Ensemble לשימוש בפרויקט הרשומה הרפואית הלאומית בהולנד - פרויקט ייחודי בגודלו והיקפו.

מג'יק
מייצרת ומספקת כלי פיתוח (ISE) ואינטגרציית תוכנה (EAI&BPM) מבוססי SOA ו- Composite Application.
iBOLT - פלטפורמת אינטגרציה בסביבת SOA מאסכולת ה- (EAI (Enterprise Application Integration וה- (BPM (Business Process Management. המוצר מהווה תשתית טכנולוגית המאפשרת ליישם אינטגרציה בין המערכות השונות בארגון על מנת לייצר תהליכים עסקיים חדשים על בסיס מערכות קיימות. יכולות ה- BPM מאפשרות ניהול תיעוד, ניתוח, תחזוקה ובקרה על תהליכים עסקיים אלו.
מאפשר התממשקות קלה ומהירה לכל הסטנדרטים המקובלים המקובלים בשוק כולל J2EE ו- NET. ומגשר ביניהם. יכולת התקשרות ל- Legacy Systems. אפשרות פיתוח ב- 3 סביבות פיתוח שונות: JAVA, .Net ו- eDeveloper..
eDeveloper - סביבת פיתוח לאפליקציות מורכבות (Composite Application) מבוססת SOA. מאפשר לארגון לשמר מערכות וותיקות ולהשתמש בשירותיהן ללא שכתובן מחדש ובנוסף להשתמש בשירותי מערכות חדשות, תוך מימוש מלא של SOA באמצעות אשפים ייעודיים והפשטה של תהליך החיבור הנדרש.
נכתב ע"י:
צלי פריש וקלי מורד,
מנכ"לים משותפים ב-
RFIgo מרכז המידע לענף המיחשוב

המאמר התפרסם לראשונה באתר RFIgo -
SOA - ארכיטקטורה מכוונת שרותים - ספטמבר 2006



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב